Hoe kom ik over = funest voor je zichtbaarheid

Hoe kom ik over? Deze vraag is de grootste belemmering in zichtbaar worden. Misschien is het wel de grootste belemmering in ons leven, maar laat ik me bij mijn vakgebied houden.

Stop met je afvragen hoe kom ik over om deze redenen:

1. Het is funest voor je unieke zichtbaarheid
Bezig zijn met hoe jij met je uitstraling, communicatie en profilering overkomt is killing voor het laten zien van JOU! Elke gedachte hierover kan ervoor zorgen dat je je aanpast. Dat je niet dat ene woord kiest wat je altijd zegt, maar dat je kiest voor een ‘veilige’ variant. Ik bracht een discussie op gang op LinkedIn over of het woord ‘retegoed’ past in een zakelijke omgeving. De meningen waren verdeeld.

Of dat je toch een colbertje aantrekt, terwijl je je daarin niet prettig voelt. Of dat je de tekst in je offertes net zo formuleert als anderen, terwijl je er eigenlijk iets frivolers van wil maken. Zeg eens eerlijk, ben je dan bezig met de vraag: hoe kom ik over?
TIP: Elke volgende keer dat je denkt: hoe komt dit over, hoe valt dit bij de ander, kan ik dit maken in een zakelijke omgeving, gaat er een alarm af in je hoofd. Wat je hebt bedacht is waarschijnlijk spontaan bedacht en briljant, want je bent goed in je vak. Door het stellen van de belemmerende vraag zou je het kunnen afzwakken of er helemaal vanaf zien. Weg is je briljante ‘jou’.

2. Het is een irrelevante vraag
Het is onnodig om bezig te zijn met hoe je overkomt, want je hoeft je niet aan te passen. Natuurlijk moet je zichtbaarheid en je communicatie wel binnen de perken blijven qua normen en waarden, maar dan nog is er zo veel ruimte om het in te richten op jouw manier. Je aanpassen betekent dat je iets van jezelf niet laat zien, terwijl je dat eigenlijk wel wilt.

TIP: Vertrouw op je unieke persoonlijkheid en kennis en vaardigheden. Dat zijn jouw instrumenten voor unieke zichtbaarheid. Iemand anders heeft weer een ander setje instrumenten.

3. Het is commercieel gezien dom
Tot slot is het commercieel gezien dom, want pas als je echt jezelf durft te laten zien in volle glorie kunnen klanten specifiek voor JOU kiezen. Er zijn altijd collega-ondernemers die ongeveer hetzelfde aanbieden als jij. Dat is een gegeven en ook niet erg. Om uit de poel met klanten juist die vissen te vangen die perfect bij jou passen, laat je je ware IK zien. Op die manier weten potentiële klanten precies wie ze voor zich hebben en kunnen ze bewust kiezen voor jou. Klanten kiezen ondernemers die op hen lijken, omdat ze die vertrouwen.

TIP: Houd je zichtbaarheid dus zo puur mogelijk om klanten aan te trekken die op je lijken.

 

Vraag jij je nog regelmatig af hoe kom ik over in mijn zakelijke communicatie? Dan lijkt het erop dat je een zetje nodig hebt om je ware IK te laten zien. Durf je een zetje te krijgen van mij in een gratis adviesgesprek van 30 minuten? Het is je eerste stap naar het gaan vertellen van jouw verhaal in jouw taal. Want daar gaan klanten op aanhaken.