Video maken: 7 redenen om er nu mee te beginnen

Een video maken is spannend, zeker de eerste keren. Bij de eerste video die ik maakte, sprong ik meteen in het diepe. Realiseerde ik me achteraf. Ik wilde een kerstvideo maken met de metafoor dat veel ondernemers hun kerstboom optuigen, terwijl het optuigen van hun LinkedIn-profiel veel effectiever zou zijn.

Ik reed naar het tuincentrum, omdat we zelf geen kerstboom hadden, zocht een rustige plek uit voor een kerstboom en nam de video in één take op. Dat ik mocht knippen in de video wist ik toen nog niet, dus ik filmde een paar takes tot ik genoeg ‘voor gek’ had gestaan met al die langslopende klanten. Een video maken is ongemakkelijkheden trotseren.

Een moedige eerste keer
Het resultaat is…een moedige eerste keer. Laat ik het daar op houden. Heb jij je eerste keer al gehad? Of zie jij alleen nog collega’s die de één na de andere video maken? Waar goed naar wordt gekeken en op wordt gereageerd.

Ze zijn aan het vloggen geslagen en vol bewondering kijk je ernaar. ‘Ik kan het wel beter eigenlijk’, denk jij. En dat is waarschijnlijk het probleem waarom je nog niet bent begonnen.

Maken = plaatsen
Dat je het beter wilt doen dan je collega’s houdt je waarschijnlijk tegen om video’s te maken: je vindt het niet snel goed genoeg, je maakt geen tijd of je wilt eerst wat meer ervaring opdoen. Dat laatste doe je automatisch als je gaat beginnen met filmen én plaatsen. Qua vloggen is mijn motto: maken = plaatsen. Ook al zie je nog foutjes, verspreek je je een keer of is die net iets te lang voor het mooi. Plaatsen die video, want je hebt er tijd en moeite in gestopt.

Dit stimuleert enorm
Bovendien zal je verbaasd zijn over het aantal positieve reacties dat je überhaupt een video hebt gemaakt. En dan heb je meteen dé stimulator te pakken om het vaker te gaan doen: zodra je merkt wat video doet, motiveert dat enorm om ermee door te gaan.

7 redenen om nú te gaan vloggen
Om je voor nu aan te moedigen om er vooral aan te beginnen, zet ik 7 redenen om te starten met vloggen voor je op een rij:

  1. Kijkers leren je snel kennen, want ze zien je uitstraling, hoe je beweegt en ze horen je stem, intonatie en spreektempo.
  2. Door je boodschap verbaal en non-verbaal te brengen, komt je boodschap beter over; je spreekt de kijker op verschillende manieren aan.
  3. Het is snel gebeurd; in een uur heb je je video hebben opgenomen, gemonteerd en online gezet: laat de reacties maar komen!
  4. Je kan het makkelijk zelf met je mobiele telefoon, selfiestick of statief en clipmicrofoontje.
  5. Video’s worden goed bekeken, want mensen kijken graag naar mensen (helemaal als er schoonheidsfoutjes in zitten).
  6. Als je video’s maakt, heb je waarschijnlijk het engste onderdeel in de categorie ‘jezelf presenteren’ gehad dus dan is de rest (pitchen, je retegoed voorstellen, een presentatie geven) een eitje.
  7. Film tijdens een wandeling buiten: mensen vinden het leuk om iets van je omgeving te zien. En terwijl je loopt, ‘loopt’ je verhaal ook beter, en je hebt meteen een frisse neus gehaald. Let op: een voorbijrijdende scooter, een blaffende hond, een voorbijganger die je hallo zegt; het zijn elementen in je video die jou sympathiek en menselijk maken. Houd die er dus vooral in, want het kan niet perfect! Bovendien leer je erdoor improviseren, waardoor je verhalen op video er steeds soepeler uit rollen.

Je zal merken dat de eerste paar video’s supereng zijn om te maken, en vooral om te plaatsen. Dat heeft iedereen en het gaat ook weer weg. Ga dus lekker aan de slag en word zichtbaar met jouw unieke verhaal in jouw taal om je sympathiek te profileren. Je trekt er klanten mee aan die net zo leuk zijn als jij. 🙂

Als je nog wat power nodig hebt om een persoonlijke zakelijke vlog te maken, is mijn één-op-één-sessie Vlog Maken voor jou.