Hoe verzin je een blogonderwerp? 3 tips

Hoe verzin je een blogonderwerp? Denk je al snel: ik vertel niets nieuws, wie zit hier op te wachten, wie zit er op mij te wachten? Nou, heel veel mensen zitten op jou en je blogs te wachten! Zonde dus om je verhalen, visie en persoonlijkheid niet te delen. Ik geef je 3 tips om snel onderwerpen voor blog en vlog te bedenken.

Vorige week ontmoette ik op LinkedIn Natascha Snelder-Bouman. Ze had interesse in mijn trainingen storytelling: jouw verhalen ontdekken en vertellen. Ik kende haar niet en keek snel op haar profiel waar ze vandaan komt. Zuid-Afrika? Huh? Iemand aan de andere kant van de wereld wil meedoen aan mijn workshop?

Luipaarden, cheeta’s en hyena’s
Diezelfde middag belden we, want ik was zo nieuwsgierig naar haar verhaal. Aan de telefoon vertelde ze met een lichte zachte ‘g’ dat ze 12 jaar geleden emigreerde. Ze heeft met haar man Rex een eigen wildpark en kleine lodge in Swartwater, Zuid-Afrika.

In het park zijn antilopen, zebra’s, struisvogels, giraffen en veel vogels. Luipaarden, cheeta’s, hyena’s en jakhalzen komen en gaan zoals ze dat zelf willen. Bovendien zijn Natascha en Rex niet alleen gastvrouw, en –heer, maar ze organiseren ook safari’s in hun eigen park, zijn je chauffeur en gids tijdens rondreizen.

Wat een avontuurlijk leven!
Tijdens het gesprek viel mijn mond steeds verder open van verbazing. Wát een leven en wat een andere wereld dan hier in Nederland. Nu ben ik niet zo reislustig en in Afrika ben ik niet geweest, maar dan nog weet ik dat dit een bijzondere vrouw is met een bijzonder leven en dat levert een schat aan bijzondere verhalen op.

Blinde vlek
Alleen…dat is voor Natascha zelf een blinde vlek. Ze is zo gewend aan haar Afrikaanse leven dat ze vergeet hoe gaaf en spectaculair dat is voor Nederlanders. Om haar lodge meer bekendheid te geven, blogt ze regelmatig, maar dat kan beter denkt ze. Ze loopt tegen het volgende aan:

‘Over welke onderwerpen kan ik schrijven?’
‘Hoe schrijf ik het boeiend  en pakkend op?’
‘Hoe maak ik een titel die de aandacht trekt?’

Je ziet niet hoe bijzonder je bent
Ik zie dit bij veel ondernemers gebeuren. Ze zijn zo vertrouwd met hun kennis, hun werkwijze of hun persoonlijkheid dat ze niet inzien dat dat bijzonder is. En dus de moeite van het vertellen waard is! Zonde, want juist door jouw persoonlijkheid te verbinden aan je bedrijf, creëer je je gunfactor. Alleen als je echt je persoonlijkheid laat doorklinken in je zakelijke communicatie kunnen mensen goed kiezen met wie ze willen samenwerken.

Hoe doe ik dat voor mijn bedrijf?
Terug naar Natascha. Voor haar bedrijf ZaZoe Xperience schieten er meteen allerlei geweldige onderwerpen door mijn hoofd. Als Natascha die beeldend zou beschrijven (geef voorbeelden, schets situaties, beschrijf de sfeer!) dan zit ze geramd.

Nu denk je misschien: voor Natascha kan ik ook wel onderwerpen bedenken, maar voor mijn coachpraktijk, consultantbureau of vastgoedbedrijf is het een stuk lastiger. Dat valt mee, want je maakt allemaal dingen mee en dat kunnen stuk voor stuk blogonderwerpen zijn. Je moet ze alleen leren herkennen als boeiend en interessant voor je doelgroep. Ik geef je 3 blogonderwerpen als voorzet:

  1. Vragen van klanten: waar zitten ze mee? (laat zien dat je je klanten begrijpt en dat je de oplossing hebt)
  2. Inzichten/goede adviezen die jou verder hebben gebracht (als je jou helpen, kunnen ze ook anderen helpen)
  3. Een anekdote uit je bedrijf: een successtory (laat in een voorbeeld zien wat je kwaliteiten zijn), een blunder (die laten je menselijkheid zijn), iets wat je zelf geraakt heeft (hiermee laat je een deel van jezelf zien). 

Als je meer verhalen van jezelf wilt ontdekken om zakelijk in te zetten, kom dan naar mijn training storytelling! In deze training ga je in een kleine groep verhalen ontdekken en delen en maken we de link naar je bedrijf. 

BewarenBewaren