Dit is mijn grootste leerpunt van 2017

2017 was een prachtig jaar. Ik schudde allerlei belemmerende overtuigingen van me af met Harriëtte van Rijssel, gaf mijn bedrijf een nieuwe invulling (is nog werk in uitvoering) met Cora Verhagen, bouwde een nieuwe website (puntjes moeten nog op de i) met Maaike van Kempen en word een betere ondernemer met Bart van den Belt. Alles bij elkaar heb ik veel geleerd over mezelf, met als belangrijkste les: als je groot durft te denken, bereik je grote dingen.

Dat kwam niet uit de lucht vallen, maar het begon zo:

Ik ben bij een borrel van Startersnetwerk op vrijdagmiddag, eind februari 2015. Ik heb net een pitch gegeven. Of was het eigenlijk wel een pitch? Onvoorbereid stelde ik me voor en volgens mij zat er weinig lijn in mijn verhaal. Na mij stapt Martijn de Ruiter ‘in de arena’. Ik ken hem (nog) niet.

Martijn is op dat moment nauwelijks begonnen met zijn bedrijf Explect, maar man, wat een goed verhaal vertelt hij. Hij heeft het over laarzen van krokodillenleer en dat hij samen met zijn broer de logistieke wereld gaat veranderen. “In 2020 maken we de mooiste verbindingen wereldwijd.” Terwijl hij dat zegt, voel ik dat hij het meent. Dat hij het gaat doen, ook al staan zijn broer Bart en hij pas aan het begin van Explect.

Wat zouden anderen dan van me vinden?

Moedig
Ik vind het moedig van hem om zo’n groot doel te stellen. Om zo’n grootse belofte te doen aan zichzelf en ook aan ons als publiek. Op hetzelfde moment vraag ik me af: wat is mijn doel? Koud een paar maanden begonnen als ondernemer, maar over een doel, en zeker zo’n groot doel, had ik nog niet nagedacht. Ik vond het ook nogal wat om zulke grote uitspraken te doen. Wat zouden anderen dan van me vinden?

Hoog van de toren blazen
Bijna drie jaar later weet ik dat die laatste zin me in de weg stond om groots te denken. Bang om arrogant over te komen, om te hoog van de toren te blazen of om ‘af te gaan’ als ik het niet zou waarmaken. Ergens in het najaar van 2016 viel het kwartje dat je pas grootse dingen bereikt als je nog groter durft te denken. En als je het uitspreekt. Dat brengt je doel al een stap dichterbij en als je stappen blijft zetten, ben je er opeens.

Personal branding-fenomeen
De schroom van wat anderen van me denken als ik grote doelen stel, heb ik van me afgeschud. Een jaar geleden sprak ik mijn ambitie voor het eerst uit, een paar weken geleden publiceerde Cinda Raaphorst die ambitie in haar eigen magazine. Daarmee stond het zelfs zwart op wit: ik word een personal branding-fenomeen. En volgend jaar ben ik daarmee op tv. (Laatst zei ik dat blijkbaar zo overtuigend tegen iemand, dat die vroeg: is het al gepland?

Goed, komend jaar kom ik dus op tv. Ik houd je op de hoogte. 😉

Hoe liep het af met Martijn?
Martijn en Bart gaan trouwens als een speer. Begin oktober lanceerden ze hun online platform, waarop je zelf je import en export regelt. De mooiste verbindingen leggen wereldwijd is dus al mogelijk. Nog twee jaar om hun platform wereldwijd bekend te maken.

Durf jij ook je grootste les uit 2017 te delen in een blog/vlog? Tag me dan, zodat we bondgenoten zijn in het delen van persoonlijke verhalen.

BewarenBewaren

BewarenBewaren