Zo schrijf je de perfecte samenvatting voor LinkedIn

Heb jij al een perfecte samenvatting voor LinkedIn? Een sprankelend profiel spreekt aan, dus zet deze drie elementen in je samenvatting om ‘m op te laten vallen:

1) Vertel een persoonlijk verhaal

De samenvatting op LinkedIn is de plek waar je jezelf laat zien. Daarmee bedoel ik dat je vertelt over jezelf, zoals je dat doet op een feestje, of op een eerste date. Vertel bijvoorbeeld wat je interesseert, waar je om moet lachen of welke sport je doet.

Het doel hiervan is om de lezer aanknopingspunten te geven. Door persoonlijke dingen te vertellen, kan de lezer snel beoordelen of die jou wat vindt. Als er raakvlakken zijn, heb je een streepje voor, maar zo niet, dan kan de lezer juist nieuwsgierig worden naar jouw persoonlijkheid. In beide gevallen zal hij of zij eerder contact met je opnemen dan als je niets over jezelf had verteld. Kortom, je moet je (een beetje) durven blootgeven.

2) Laat je talenten zien

Met ‘laten zien’ bedoel ik dat je je talenten en vaardigheden beeldend beschrijft, zodat de lezer het voor zich ziet. Som je vaardigheden niet op, want dan verval je snel in clichés, het leest niet prettig en daardoor blijft het niet hangen.

Beeldend beschrijven doe je als volgt: kies jouw belangrijkste talenten en/of vaardigheden en bedenk voorbeeldsituaties waarin je ze hebt gebruikt. Als je die voorbeelden opschrijft, hoef je het talent of de vaardigheid niet eens meer te benoemen. Een voorbeeld uit mijn eigen samenvatting:

‘Als je dat wilt, gaan we uitgebreid kletsen. Daarmee verzamel ik genoeg informatie over jou om er een uniek verhaal van te maken dat raakt. Er is zo veel mogelijk qua inhoud, vorm en stijl. Als je deze elementen combineert tot een oprechte, unieke tekst over jou, waarin je jezelf blootgeeft, krijgen lezers een eerlijk beeld. En als dat beeld hen aanstaat, zullen ze zeker contact met je zoeken.’

Met deze tekst wil ik deze talenten en vaardigheden laten zien:

Ik weet welke vragen ik moet stellen om datgene te weten te komen waar ik naar op zoek ben, ik heb geduld om die informatie boven water te krijgen, ik weet welke elementen uit het interview ik moet gebruiken in de tekst, ik kan die tekst snel en vloeiend schrijven zonder spelfouten, ik weet veel over personal branding.

Zoals je ziet, is de alinea met de opsomming van mijn talenten/vaardigheden net zo lang als de beeldende alinea, maar wat leest fijner?

3) Beschrijf welk ‘probleem’ jij voor een klant of voor een werkgever oplost

Schets situaties waarmee bedrijven of organisaties (jouw potentiële klant of werkgever) te maken hebben en leg uit wat jij daarin kunt betekenen. Welk probleem los jij op, of waarmee kun jij helpen? Wees zo kort mogelijk, zodat in één klap duidelijk is wat concreet jouw waarde is.

Zelf doe ik dat zo. Ik merk dat (aantrekkelijk) schrijven over jezelf vaak als lastig wordt ervaren. Mensen verkrampen, waardoor de tekst er nooit komt, of de tekst staat vol met formele taal of met jargon. Deze mensen, mijn doelgroep, herkennen zich vast in deze passage in mijn samenvatting:

‘Staat jouw verhaal al op je website of op LinkedIn? Zo nee, dan twijfel je misschien over hoe je jouw verhaal het beste kunt communiceren. Of je weet niet waar je moet beginnen, of je maakt er simpelweg geen tijd voor. Laat mij dan jouw verhaal schrijven.’

Kortom, mensen die wel een tof verhaal willen vertellen over zichzelf, maar het zelf niet doen (het probleem), kunnen mij inschakelen (de oplossing).

Ik weet zeker dat als je deze 3 elementen in je samenvatting zet (hoeft niet in deze volgorde), je profiel meer wordt bekeken.

 

Heb je meteen zin om aan de slag te gaan met je samenvatting? Op mijn website staat het stappenplan om zelf een ijzersterke tekst te schrijven.

Ben je ondernemer? Lees ook deze blog: Zo vind je de ideale klant

Illustratie: Xaviera Altena