Knalt jouw Linkedin-profiel al?

Knalt jouw Linkedin-profiel al? Dat betekent niet dat je hoog van de toren moet blazen (tenzij je een macho eersteklas bent), maar dat je je eigen verhaal vertelt in jouw taal.

Ik reed naar het tuincentrum en zocht daar de grootste en aangekleedste kerstboom uit. Ik ging ervoor staan, strekte mijn arm en richtte m’n telefoon op mezelf. Toen ik netjes in beeld stond, drukte ik op dat enge rode knopje en ik begon mijn kerstverhaal tegen de camera. Voorbijgangers keken me vast aan. Een, twee keer opnieuw. Verdorie, zo vloog de spontaniteit eraf, dus de derde take zou ‘m worden.

‘All I want for Christmas is you’
Na de klanken van Mariah Carey’s ‘All I want for Christmas is you’ drukte ik opgelucht op de stopknop. Ik keek de video niet meer terug; deze zou sowieso online gaan.

Ik kocht nog een oliebol, reed naar huis en hup, ik zette de video online. Niet helemaal tevreden (ik haper bij het argument om mij in te huren om jouw profiel te schrijven, terwijl dat er natuurlijk vloeiend uit moet rollen), maar het was wat het was.

De succes-elementen van je profiel
Mijn belangrijkste boodschap in de video: in plaats van je kerstboom op te tuigen, kun je beter je LinkedIn-profiel voorzien van lichtjes, ballen en slingers. Met andere woorden: laat je online profiel knallen en opvallen! Dat houdt in dat je jouw verhaal vertelt in jouw taal.

Een pakkend profiel bevat twee elementen:
1. Vertel een persoonlijk verhaal en wees niet bang om je kwetsbaar op te stellen (bijvoorbeeld wat interesseert je, waar moet je om lachen?)
2. Schrijf in je eigen taal (hoe je praat, zo kun je het ook opschrijven)

De elementen zitten ook in mijn houtje-touwtje-kerstvideo: ik stel me kwetsbaar op door in een tuincentrum voor de camera te gaan staan en zonder voorbereiding een boodschap in te spreken. Het spreekt (!) voor zich dat ik praat zoals ik altijd praat.

Bovendien liet ik mezelf letterlijk zíen, vertelde ik dat ik geen kerstboom heb en zong ik zelfs een regel Mariah Carey. Dat laatste hebben alleen niet veel mensen gehoord, want zo vaak is de video niet uitgeluisterd. Zelf sta ik helemaal achter de video, maar misschien was mijn boodschap te veel promo?

Als ondernemer wil je gezien worden
Desalniettemin ben ik blij dat ik de video online heb gezet, want op Facebook is mijn bericht bijna duizend keer bekeken, op LinkedIn bijna tweeduizend (!!) keer. Dat is zelfs nog meer dan mijn best gelezen blog tot nu toe: Zo schrijf je de perfecte samenvatting voor Linkedin.

Als ondernemer is dat toch je doel: gezien worden. En al vindt lang niet iedereen het bericht of de video interessant/leuk (op Linkedin vonden twintig mensen de video ‘interessant’;0,01 procent), ze onthouden me waarschijnlijk wél….. Als die gekke meid die naar het tuincentrum ging om te vloggen.

Hopelijk weten ze dan nog wel dat ik als tekstschrijver rake profielen schrijf, zodat ze me kunnen linken aan mensen die in tekstuele nood zitten wat betreft hun LinkedIn.

Hoe moet ik beginnen?
Zit jij in nood? Wil jij de lezer raken met je LinkedIn-profiel, maar weet je niet wat je dan kunt schrijven? Of hoe je het opschrijft? Of kom je er gewoon niet aan toe?

Dan ben ik je reddende engel.

Voor jou schrijf ik een raak profiel dat opvalt, overtuigt en blijft hangen. Daarin kom je uit de verf, precies zoals je bent. En het is geschreven in jouw taal.

Je kunt ook zelf aan de slag met de samenvatting op je LinkedIn-profiel: volg dit recept met stappenplan en ga knallen!