Waar is de spontaniteit gebleven?

Veel zakelijke communicatie vind ik inspiratieloos. Wat ik zie is ‘veilige taal’, clichés en passieve zinnen. Het maakt zakelijk communiceren er niet leuker op. Waar is de spontaniteit gebleven!?

Tijdens de film ‘Huisvrouwen bestaan niet’ proberen Gijsje (Eva van de Wijdeven) en Jasper (Kay Greidanus)  zwanger te worden. Zij heeft smetvrees, organiseert alles strak en wil alleen seks tijdens haar eisprong. Tegen het eind van de film is Jasper dat gestructureerde leven van Gijsje  helemaal zat en hij geeft haar de volle laag. “Je ramt alle spontaniteit eruit!”

Alle leuke dingen geschrapt
Precies aan deze uitspraak dacht ik vandaag toen ik wat teksten terugkreeg die ik had geschreven. Mijn opdracht was om een pakkend, vlot persoonlijk profiel te schrijven. Alleen, toen ik haar versie terugkreeg, had ze al die beeldend beschreven passages, die haar juist zo typeren, geschrapt. En vervangen door algemene zinnen die elk ander kan zeggen.

Schiet mij maar lek. Word ik ingehuurd om persoonlijke profielen te schrijven die tenminste gelezen worden, is dat blijkbaar toch een brug te ver.

De spontaniteit spat er vanaf
Terug naar de film, want daarin heeft Gijsjes zus Marjolein (Jelka van Houten) het beter begrepen. Nadat ze wordt ontslagen bij de lokale krant, start ze een weblog over haar moederschap. Met drie kinderen heeft ze geen gebrek aan inspiratie. Met haar blogs raakt ze precies de juiste toon, want het aantal volgers groeit hard.

Hoe doet ze dat? Ze schrijft gewoon precies op wat er gebeurt, hóe het gebeurt en wat er wordt gezegd. De spontaniteit spat er vanaf, want ze wikt en weegt haar woorden nauwelijks. Daardoor geven de blogs precies de chaotische hectiek van een gezin weer. Heerlijk herkenbaar en relativerend voor elke andere ouder.

Je zal zien dat het mensen gaat opvallen als je spontaner gaat communiceren: oprecht, openhartig en anders dan ze gewend zijn.

Ben jij een Gijsje of een Marjolein?
Dan de hamvraag: ben jij een Gijsje die alles structureert, haar woorden weegt en het perfect wil hebben, of een Marjolein die zegt wat ze denkt, ook al is het soms niet handig?

Waarschijnlijk zit jij ergens tussen deze uitersten in. Op dat punt zit jouw eigen stijl van communiceren. Laat dat daarom doorklinken in ál je communicatie! Offline en online. Je zal zien dat het mensen gaat opvallen als je spontaner gaat communiceren: oprecht, openhartig en anders dan ze gewend zijn. Kortom,’ be the reason that someone smiles today’.

Gaan we de spontaniteit erin rammen?
Dus, ben je het met me eens dat zakelijke communicatie veel leuker wordt als we er weer spontaniteit, persoonlijkheid en positieve energie in stoppen? Kortom, laten we met elkaar de spontaniteit er weer in rammen!

Met deze 7 tips maak je je communicatie meteen spontaner, persoonlijker en leuker.

 

BewarenBewaren