Open het hart van de ander met jouw pitch

Open het hart van de ander met jouw pitch. Huh? In een pitch wil je toch juist jouw product of dienst onder aandacht brengen? Dat klopt, maar dat lukt het allerbest als jouw publiek vol aandacht is. Dat doe je door je pitch te starten met jouw persoonlijke verhaal: een verhaal uit je hart dat het hart van de ander opent.

Het was het favoriete vakantienummer tijdens onze vakantie in Oostenrijk. ‘Mama, wil je bla bla bla opzetten?’ Het gaat natuurlijk om Blah Blah Blah van Armin van Buuren. En dan zongen ze keihard mee; mijn zoon van 6 en dochter van 3 jaar. Op hun manier dan 😊

Ook ik vind het best een aanstekelijk nummer. Daarom danste en zong ik ook lekker mee. Tijdens die familievreugde was er opeens een moment dat ik dacht: dit verwoordt precies waar veel ondernemers bang voor zijn als het gaat om zichtbaar worden:

‘All we ever hear from you is blah blah blah’

Ze zijn bang om langdradig, saai of arrogant te vertellen, zodat anderen afhaken bij hun pitch of video. Dit hoor ik vaak van klanten en andere ondernemers als ik ze spreek over dit onderwerp:

“Maar wat ga ik dan vertellen?”
“Wie wil dat nou weten?”
“Is het wel speciaal genoeg wat ik meemaak?”

Wanneer ben je goed genoeg?
Blijkbaar is jezelf laten zien een diepe angst bij ondernemers: de angst om ‘niet genoeg zijn om te laten zien’. Of juist het tegenovergestelde: dat ze te veel laten zien, of too much zijn (over dit laatste geef ik mijn mening in deze video).

Mensen hangen aan je lippen
Het mooie is dat iedereen het vermogen heeft om een ander aan zijn of haar lippen te laten hangen. De kracht van jouw verhalen zit namelijk in het feit dat het JOUW VERHALEN zijn. Ze horen bij jou, ze zeggen alles over wie, en hoe je bent en alleen daarom zijn ze speciaal. En hangen mensen aan jouw lippen.

Mits – en dit is heel belangrijk – jouw verhalen emotie bevatten. EMOTIE?

Wááát?

Hoezo dan?!

‘Moet dat echt?’

Verbinding is nodig voor de deal
Ja, want emotie is de sleutel tot verbinding. Als mensen gevoel krijgen bij jouw verhaal (ze worden geraakt), dan ontstaat er tussen jullie verbinding. Die verbinding is nodig om genoeg vertrouwen tussen jullie te laten ontstaan voor een deal of een eventuele samenwerking. Anders gezegd, zonder verbinding weten jullie niet wat jullie met elkaar aan moeten, je voelt totaal geen noodzaak om elkaar verder te leren kennen of jullie vinden elkaar ronduit vervelend.

Dat is geen goede voedingsbodem voor het opbouwen van een toffe klantenkring. Want je wilt toffe klanten toch?

Wees openhartig
Terug naar de emotie in jouw verhalen. Een verhaal vanuit je hart komt aan in het hart van de ander. Daarmee open je het hart van de ander met jouw pitch. Daar komt ook het woord ‘openhartig’ vandaan.

Emotie gaat volgens mij om bijvoorbeeld herkenning, prikkelen, nieuwsgierig maken, fascineren, intrigeren, reageren. Dit valt allemaal onder ‘raken’. Raak de ander met jouw persoonlijke verhaal (inclusief emotie!) en die verbinding tussen jullie ontstaat vanzelf.

Wat vinden anderen daarvan?
Alleen, hoe ga je daar als ondernemer mee om in de zakelijke wereld waarin je je bedrijf runt? Kun je in je netwerk wel aankomen met jouw persoonlijke verhalen? Wat vindt je netwerk daarvan? En hoe gaan die verhalen z’n vruchten afwerpen in je marketing?

Dit zijn logische vragen voor een ondernemer. Maar gelukkig is iedereen in jouw zakelijke netwerk mens. En jij bent ook mens. Jullie doen zaken met elkaar als mens, dus tussen jullie zal die verbinding z’n werk gaan doen!

Kom écht binnen bij iemand
Over de effecten van persoonlijke verhalen delen in een zakelijke omgeving (netwerkbijeenkomst, LinkedIn, kennismakingsgesprek, verkoopgesprek, training) kan ik het volgende zeggen: als jij een persoonlijk verhaal deelt vanuit je hart, zal dat de gevoelige snaar raken bij je publiek.

Op die manier kom je echt binnen bij iemand, en zal die jouw zakelijke boodschap ook beter toelaten, begrijpen en onthouden. Dat ervaar ik in mijn eigen marketing en tijdens de trainingen die ik geef.

Het gaat om jouw zakelijke boodschap
Want om jouw zakelijke boodschap is het je natuurlijk allemaal te doen: je wilt je product of dienst onder aandacht brengen. Dat lukt het allerbest als de ander vol aandacht is. Juist, door jouw persoonlijke verhaal 😊

Denk je nu: kom maar door met open het hart van de ander met jouw pitch?

Kom dan naar mijn training Pitchen met Storytelling op zaterdag 5 oktober in Rotterdam.