Gatver, wat doen al die harten op LinkedIn?

Het begon op Facebook, Instagram en Whatsapp, maar de laatste tijd doe ik het om de haverklap ook op LinkedIn: harten gebruiken. Prachtige, rode, volmaakte harten. Het gebeurt instinctief als enige juiste emoticon voor dat moment. Hoe kan dat opeens?

Het begon toen ik me in oktober 2019 aanmeldde voor het online programma van Erik Verhagen voor bewuste ondernemers. Speciaal voor de bijbehorende Facebookgroep maakte ik weer een account aan. De eerste dagen in de groep vroeg ik me af of ik de goede keuze had gemaakt. De berichten en video’s in de groep gingen voornamelijk over liefde, mogen ontvangen en ZIJN (bijna altijd geschreven in HOOFDLETTERS). Gatver, wat een zoet gedoe dacht ik. Ga ik hier mijn bedrijf mee verbeteren?

Vette weerstand
Je merkt het, ik had weerstand. Vette weerstand tegen al dat overdreven liefdevolle praten tegen elkaar. Tegen al die hartjes, sterretjes en ‘stralende’ emoticons die ik tegenkwam in elke reactie. En dan niet eentje, maar een hele reeks achter elkaar. Zo ontzettend veel G-E-V-O-E-L.

Op dat moment had ik nog niet door dat in die weerstand mijn grote leermoment zat. Ik keek door al die hartjes heen en startte vol goede moed het online programma.

Daarmee ontstond mijn verdere transformatie. Het programma is grondig en compleet en ik keek weer lager dieper in mezelf. Mijn spirituele ontwikkeling kwam echt goed op gang door alle interessante, intuïtieve en mooie mensen in de Facebookgroep. Ik ervaarde zelf de steun van al die liefdevolle reacties als ik mijn pijnen, angsten en verdriet deelde. Ook merkte ik de positieve en liefdevolle kracht van al die ‘zoete’ emoticons, die ik eerder totaal niet vond passen in die ‘zakelijke’ context van de Facebookgroep voor ondernemers. Ze geven een geschreven reactie toch een andere energie mee.

Overgave aan de liefde
Nu ik maanden verder ben, weet ik dat dit een belangrijk onderdeel is van mijn proces van ontwaken. Mijn weerstand tegen ‘op het kleffe af’ praten tegen mensen die je nooit eerder sprak of zag, maakt plaats voor overgave. Overgave aan liefde, op elk moment, op elke plaats (online of offline) en voor elk persoon die je tegenover je hebt.

Ja, ik knuffel met mijn klanten
Ik realiseer me dat het mogen geven van liefde aan onbekenden of andere ‘niet-naasten’ iets is wat ik niet geleerd heb. Liefde moet passen in de normen en hokjes die mensen ooit bedacht hebben. In het zakelijke hokje is weinig ruimte voor liefde, maar hoezo? Het gaat ook hier om mensen. Daarom knuffel ik met de meeste van mijn klanten. Dat vind ik heel logisch, omdat we vaak diep gaan in onze samenwerking. Afscheid nemen met een knuffel vind ik dan de enige juiste manier. Een hand of zelfs drie zoenen vind ik minder hartelijk. En dat mag het júist zijn, ook in zakelijke context: hartelijk!

Foto: Mariske Krijgsman

 

Ik strooi met harten
Daarom plaats ik nu harten op LinkedIn. Harten voor mensen die de moed hebben om écht te gaan staan voor zichzelf en voor hun boodschap. Ik geloof dat iedereen hier is met een opdracht. Als ik mensen tegenkom die vol gaan voor die opdracht (overgave!) steun ik hen door het geven van licht, warmte en liefde: dat zit in harten, sterren en meer van die stralende ‘stuff’.

En wat zo mooi is; door het geven van steun en liefde aan anderen, geef ik het aan mezelf. Want alles wat je een ander geeft, wat je tegen een ander zegt of wat je over een ander denkt of voelt; is een boodschap aan jezelf.

Laat zakelijk de liefde stromen! 
Kortom, strooien met gemeende harten op LinkedIn is voor mij onvermijdelijk geworden, omdat ik de laatste tijd zo ben gaan geloven in liefde als bron, als antwoord, als oplossing voor een mooiere wereld. In de zakelijke wereld mag liefde absoluut meer stromen, want ook daar gaat het om mensen. En iedereen verdient alle support, steun en liefde om het uiteindelijk zelf volop te kunnen delen.

Wil jij sparren over hoe jij jouw liefde in je zakelijke communicatie stopt? Plan een persoonlijk gesprek met me in!