Wat First Dates je leert over netwerken

Yes! Het nieuwe Nederlandse seizoen van First Dates is op tv. In deze blog geef ik vijf redenen waarom het programma zo goed scoort. En wat je als ondernemer van First Dates kan leren over netwerken.

Ik plof op de bank en open de npo-app om even lekker TV te kijken. Meteen valt mijn oog op twee zoenende mannen. Ze zitten in mijn favoriete programma: First Dates. Hoewel ik de Engelse variant nog amusanter vind, geniet ik van die Nederlandse vrijgezellen op zoek naar de ware.

Ik ga er goed voor zitten. Naast me mijn man, die regelmatig met een glimlach opkijkt van de iPad als hij de stellen hoort praten. Of juist met een frons, die verraadt wat hij denkt: hoe kán iemand zoiets zeggen tijdens een eerste ontmoeting!?

5 redenen voor het succes van First Dates
Met mij zijn er velen die smullen van het mogen meekijken met een eerste afspraakje. First Dates is een succes om deze 5 redenen:

1. De mensen zijn echt
Het zijn geen acteurs; what you see is what you get. Of ik de personages nu leuk vind of niet, door die echtheid verdienen ze sowieso mijn sympathie. En ze hebben lef om heel Nederland mee te laten kijken met hun spannende eerste date, waar ze vaak dingen eruit flappen die niet bestemd zijn voor tv.

2. We horen levensverhalen
Dates waarbij het gesprek meteen de diepte in gaat, hebben mijn voorkeur. Ik vind het tof als mensen meteen openhartig durven zijn en vaak komt dat het gesprek ten goede. Het zijn die levensverhalen die het programma inhoudelijk maken, want regelmatig hebben de daters flink wat tegengeslagen gehad. Hoe zij daarmee zijn omgegaan geeft mij als kijker een levensles mee.

3. We leren de do’s en dont’s tijdens een date
Tenenkrommend zijn soms de ontmoetingen. Bijvoorbeeld als het stel krampachtig probeert het gesprek gaande te houden (grote opluchting als de rekening op tafel komt) of als iemand steeds precies de verkeerde dingen zegt. Oei. Maar zo leren we wat je beter wel kan doen (ontspan, kijk elkaar aan, stel open vragen) of niet (te veel praten, geen respect tonen of een gerecht met veel saus bestellen).

4. De spanning van is het een match?
Intens blij ben ik als ik de klik zie ontstaan en als ze vol overgave uitspreken dat ze elkaar leuk vinden. Als er zelfs een zoen(tje) volgt, zit ik te jubelen.

5. Je kan lekker meeleven
Ook al zijn het onbekenden, door hun openhartigheid (en de juiste montage) kun je al snel met ze meeleven tijdens de date. Dat vind ik heerlijk, want aangezien ik al sinds mijn zestiende samen ben met mijn man heb ik al lang geen dates gehad 🙂

Zakelijk daten
Dat laatste is eigenlijk niet helemaal waar, want eerste ontmoetingen heb je als ondernemer juist vaak. Bijvoorbeeld op netwerkbijeenkomsten, trainingen of online. Of als je face-to-face afspreekt met een mogelijke klant of samenwerkingspartner. Eigenlijk zie ik daarin weinig verschil met het daten op tv. Het gaat uiteindelijk om elkaar leren kennen en het vinden van de klik.

Openhartig opent harten
Die klik vind je het snelst als je open bent in je communicatie. Als coach in zichtbaarheid is mijn filosofie dat je met een openhartig, persoonlijk verhaal snel verbinding maakt met mensen die net zo leuk zijn als jij. Oók in een zakelijke setting, want dan ontmoet je nog steeds mensen en die staan altijd open voor mooie verhalen (zie succesreden 2 van First Dates). Als jij hen echte verhalen vertelt (storytelling!), raak je hen en is de basis gelegd voor een goed gesprek.

Eerst contact maken met persoonlijke verhaal
Het vertellen van een persoonlijk verhaal werkt dus als een verbinder, waarmee je contact maakt. Daarna komt pas aan bod wat je als ondernemer doet: wie help je met het oplossen van welk probleem?

Wil je meer lezen over hoe je storytelling zakelijk toepast? Download dan op mijn website het stappenplan Zakelijke storytelling: hoe doe je dat?

Nieuwsgierig geworden? Kijk hier afleveringen van First Dates terug