Maak je zakelijke communicatie spontaan: 7 tips

Ben je het met me eens dat zakelijke communicatie veel leuker wordt als we er weer spontaniteit, persoonlijkheid en positieve energie in stoppen? Ga meteen aan de slag met deze 7 tips. 

Tip 1: Bel op of spreek de voicemail in

Pak je telefoon als je contact met iemand zoekt. Bel op of spreek anders altijd de voicemail in. Je kan dan alvast je boodschap kwijt en de ander hoort in ieder geval je stem. Dat vind ik altijd leuk, zeker als ik iemand nog niet ken.

Meer spontaniteit in zakelijke communicatie brengen? Dat kan met deze 7 eenvoudige, direct toe te passen tips.

Tip 2: Maak een origineel voicemailbericht

Maak je eigen voicemailboodschap origineler dan het geijkte ‘Ik kan nu niet opnemen. Spreek iets in na de piep.’ Maak ‘m gevat of grappig, maar in ieder geval origineel. Bel me gerust ’s nachts voor inspiratie 🙂

Tip 3: Versier je e-mailhandtekening

Verzin allereerst een alternatief voor ‘Met vriendelijke groet’, of alle goedbedoelde, maar gekunstelde varianten, zoals met ‘sportieve groet’ of ‘positieve groet’. Alternatieven kunnen zijn: ‘aju’, ‘toedeloe’ of ‘maak er iets moois van vandaag’. Zelf gebruik ik ‘Tot volgende keer’, omdat dat impliceert dat er een volgende keer komt, wat positief is.Versier je handtekening verder met jouw foto, je motto of favoriete quote en je weggever. Het is een mooie plek om alvast meer van jezelf te laten zien en het fleurt meteen de tekst op.

Tip 4: Geef een complimenten en feedback als je iets opvalt

Hoe vaak denk je als je iets leest of ziet: wat gaaf/wat origineel/wat gevat, maar meld je het niet? Het is een kleine moeite, maar een compliment geven is zo fijn voor de ander. Het hoeft maar één regel te zijn, maar je laat toch even merken dat iets je heeft geraakt. Hetzelfde geldt voor het geven van feedback of tips. Zie je ergens een foutje of een verbeterpunt? Meld het aan het bedrijf of die persoon, want die is blij als die het kan oplossen. Vorige week kreeg ik bijvoorbeeld een bericht van een onbekende dame die me wees op een spelfout op mijn site. Hartstikke fijn!Meer spontaniteit in zakelijke communicatie brengen? Dat kan met deze 7 eenvoudige, direct toe te passen tips.

Tip 5: Schrijf spontaan wat in je opkomt

Het beantwoorden van mail of berichten op social media duurt lang als je over alle formuleringen nadenkt. Vaak is het eerste wat in je opkomt de beste en leukste reactie dus schrijf die gewoon op. Dan klinkt de spontaniteit van je reactie door in de tekst. NB: Doe dit niet bij antwoorden/reacties die meer diplomatie vragen. Denk dan vooraf na over wat je wilt zeggen en schrijf dat helder en kort op.

Tip 6: Plaats je foto op de homepage

Er is niks mis mee om jezelf of je team al meteen op de homepage te laten zien, letterlijk. Je bent of jullie zijn toch de mensen achter het bedrijf?

Tip 7: Maak je kopregel op LinkedIn persoonlijk

Kijk eens naar je kopregel, staat daar meer in dan je functie? Laat je daarin doorklinken hoe je bent, wat je visie is of waar je van houdt? Op LinkedIn maakt je kopregel de eerste indruk, máák er dus iets van. Met mijn stappenplan maak je in 15 minuten de persoonlijke kopregel die jou uniek maakt.

Bonustip: lach!

Mensen kijken graag naar lachende mensen, want die stralen positiviteit uit. Probeer dus zo veel mogelijk te lachen in je communicatie (ook al is het tekst, de ander merkt het tussen de regels door als je het lachend hebt geschreven).

Voor alle tips geldt dat je er iets moois mee bereikt:

Be the reason that someone smiles today

Wil je meer van dit?

Abonneer je op mijn nieuwsbrief en download het stappenplan voor verbindende storytelling.

BewarenBewaren