Zo vind je de ideale klant

Screen Shot 2015-11-26 at 09.41.29

Door jezelf te zijn, trek je vanzelf de klanten aan die jou zoeken. Ze vinden je door je opvallende uitstraling, interessante karakter of originele kijk op je vakgebied. Daarover communiceer je oprecht en overtuigend – wat geen moeite kost, want zo ben je van nature.

Voor sommigen is het de gewoonste zaak van de wereld om altijd te doen waar ze zin in hebben. Ik vind dat knap.

Toen ik laatst bij zo’n uiterst relaxte oud-collega quasi-grappig liet vallen dat “jezelf zijn lang niet altijd makkelijk is”, maakte hij zich meteen los van zijn scherm en keek me met grote ogen aan. “Maak je om mij geen zorgen”, haastte ik me te zeggen. “Niks aan de hand.”

Toch voelde ik me een beetje betrapt door zijn reactie op mijn ontboezeming. Om daarna meteen te concluderen dat ‘zijn zichzelf zijn’ anders is dan ‘mijn mezelf zijn’.

Dit levert het je op
Steeds vaker ervaar ik hoe fijn het is; mezelf te zijn. Nog steeds is het niet altijd eenvoudig, maar volgens deze 5 heldere redenen moet je het wel nastreven. Volgens het blog van Jelle Hermus ontwikkel je karakter door je eigen pad te kiezen en dat zonder schroom te volgen. Je ontdekt jouw waarden en principes. Dat maakt je interessant gezelschap: iemand met een verhaal.

Kwetsbaarheden + imperfecties = sympathie

Ook maakt het je tot een goede luisteraar die open staat voor andermans verhalen. Vooral dit laatste punt spreekt me aan, omdat dat juist is wat ik het liefst doe: horen wat een ander doet, wat hem of haar raakt en waarover die droomt. En daar de waarde van laten inzien!

Kwetsbaarheden + imperfecties = sympathie
Door je uit te spreken, door jezelf te laten zien, weten anderen bovendien wat ze aan je hebben. Dat geldt bijvoorbeeld voor vriendschappen, maar als ondernemer geldt het ook voor het aantrekken van klanten. Je wilt gevonden worden door klanten die bij je passen: die zoeken naar wat jij biedt en die zich herkennen in jou.

Je ideale klanten vind je dus door jezelf zo puur mogelijk te laten zien. Zowel face-to-face, als online. Dat betekent dat je kwetsbaarheden of imperfecties niet verdoezelt. Integendeel; volgens blogger Eef moet je vooral je adorable flaw laten zien, want het levert juist sympathie op.

Je ideale klanten vind je dus door jezelf zo puur mogelijk te laten zien. Zowel face-to-face, als online.

Blootgeven blijft eng
Goed, die sympathie wil ik wel, maar jezelf zo blootgeven blijft eng. De filosofie van Roos Anemaet sluit hier op aan. Volgens haar is je unieke identiteit de enige, en daarom de juiste manier van communiceren. Als mens, maar zeker ook als ondernemer of medewerker. Want alleen als je je ‘echte kleuren laat zien’ kunnen anderen vol overgave voor jou kiezen.

Ik ben om. Ik zal niet terugdeinzen om mijn ‘rafelrandjes’ te onthullen, want ik geloof dat het me menselijk en betrokken maakt. Goh…het maakt me mezelf.