Zo maak je van elke tekst een feest om te lezen

Zweven jouw vingers ook eindeloos over het toetsenbord als je een tekst gaat tikken? Gebruik deze truc en zo maak je van elke tekst een feest om te lezen. Een feest dat je bijblijft welteverstaan, niet zo’n saai kringfeestje.

Mensen zijn beelddenkers dus wil je iemand raken met een tekst, schrijf dan beeldend.

Dat klinkt abstract, maar het betekent dit:

Beschrijf voorbeelden en wees daarin zo specifiek mogelijk

Als je een voorbeeld geeft en daarin specifieke details benoemt, zijn dat de ‘slingers en ballonnen’ van jouw tekst. Vergelijk maar eens:

  1. Ik had me opgedoft voor het gezellige etentje met vrienden, waar we heerlijke gerechten kregen voorgeschoteld
  2. Voor het etentje met Susan, Leo en Sjoerd trok ik mijn gisteren aangeschafte paarse jurkje uit de vintagewinkel aan. Ik smeerde knalpaarse oogschaduw op mijn oogleden, deed zilveren oorringen in en spoot mijn lievelingsparfum van Armani op. In het restaurant kregen we een uitgebreid tapasmenu met onder andere citroenzalm, saffraanrisotto en knoflooksoep. We struikelden bijna over elkaars woorden, zo veel hadden we te bespreken. En ik had buikpijn van het lachen. Toen ik op de klok keek na het dessert was het al bijna middernacht.

Zie je het voor je?
Wat zijn de verschillen tussen tekst 1 en tekst 2? De eerste is kort, ik gebruik woorden die subjectief zijn (opdoffen, gezellig, heerlijk) en ik omschrijf niets. Dan krijg je dus een korte tekst die niet tot de verbeelding spreekt. Met andere woorden, ik zie het niet voor me.

Dat gebeurt wel in tekst 2, juist door de omschrijvingen/beschrijvingen van details. Die laten een tekst léven. Misschien vind je dit wat over de top, maar tekst 2 is toch veel aantrekkelijker? Bovendien laat ik aan jou het oordeel of er sprake is van opdoffen, gezelligheid en heerlijk eten. Mijn definitie van deze begrippen kan anders zijn dan jouw definitie.

Laat de lezer oordelen over jou
Beeldend schrijven is ook de perfecte manier om je als zelfstandig ondernemer te presenteren. Je wilt op je website en je LinkedIn-profiel overtuigend laten zien dat jij de oplossing hebt voor een probleem, zonder arrogant over te komen. Dat doe je zo:

Door te beschrijven wie je bent (je interesses & vaardigheden), wat je doet (waarmee help je anderen) en hoe je het doet (je werkwijze), kan de lezer oordelen of jij kundig en leuk bent en of jullie zaken gaan doen.

Als je dus zelf teksten voor je website of je LinkedIn-profiel schrijft, onthoud dan deze formule:

Overtuigend profiel zonder arrogantie = (wie + wat + hoe) x voorbeelden

Zet ‘m op met beeldend schrijven!

 

Lees ook deze blog: Dit is het geheim van een pakkende webtekst