Zo maak je indruk met je pitch

Maak indruk met je pitch. Logisch, maar hoe doet je dat? Er zijn technieken die áltijd werken, maar lang niet iedereen gebruikt ze. Leer van mijn ervaringen.

5.30 uur staat er op mijn klok als de wekker gaat. Het is donderdagochtend en ik stap uit bed. Een half uur later zit ik in de auto op weg naar de Euromast, want ik ben te gast bij BNI Adelaar. Ik gaap, maar ik ben benieuwd naar alle nieuwe ondernemers die ik ga ontmoeten. Een dag eerder at ik al een boterham bij Business Open Kralingen 2 en één ding viel me op aan de pitches: slechts een paar wisten me te raken.

De pitches die ik goed vond, bevatten één of meer van de volgende succeselementen:

  1. Een anekdote/successtory
  2. Humor
  3. Een persoonlijke noot
  4. Een voorbeeld dat laat zien wat je bedrijf doet en hoe
  5. Het pijnpunt van de klant benoemen
  6. Zelfspot (in de vorm van een te slechte slogan bijvoorbeeld)

In mijn eigen pitches had ik punten 1, 3 en 4 gestopt. Voor m’n gevoel ging dat goed, al blijft het spannend. Zeker als je aan de beurt bent als je net je mond vol stopt met een boterham geitenkaas. Voordat ik die droge hap had weggespoeld, waren we een halve minuut verder. Hoe charmant is dan je eerste indruk.

Voorkom het opdreunen van info
Hoe dan ook, volgens mij had ik een goed verhaal (verbeterpunten zijn welkom), maar dat kon ik helaas niet zeggen van al mijn medepitchers. Ik beluisterde het verhaal van zo’n 40 verschillende bedrijven en concludeerde dat de meeste:
– alleen vertelden wát ze doen, niet hoe of waarom
– alleen informatie gaven en geen emotie
– op de automatische piloot hun verhaal opdreunden
– afsloten met naam, bedrijfsnaam en (slappe) slogan
– niet écht contact maakten met het publiek, maar zo snel mogelijk klaar wilden zijn

Bereid je voor (ook al ben je al jaren ondernemer)
Daar snap ik dus niks van, want deze ondernemers pitchen vrijwel wekelijks (al jaren vaak). Dat een starter zoekende is naar de ultieme pitch is logisch, maar doorgewinterde ondernemers die het belang kennen van een goede (eerste) indruk? En helemaal als je er elke week moet staan met je strakke pitch. Die bereid je voor, zodat je jezelf en je bedrijf op z’n best voorstelt.

Laat het idee los dat het laten zien van je ervaringen, je persoonlijkheid of je kwetsbaarheid niet ‘mag’ in een zakelijke omgeving.

Opbouw van jouw pakkende pitch
Jij wilt toch indruk maken met je pitch? Opvallen en blijven hangen bij je publiek? Als je deze  opbouw gebruikt voor de invulling verwerk je automatisch één of meer succeselementen (1 t/m 6):

  • Noem je naam, bedrijfsnaam en een korte ludieke functieomschrijving (als je bekend bent bij het publiek laat je dit vervallen)
  • Start met een successtory/voorbeeld/persoonlijke ervaring
  • Link dit aan het pijnpunt waar jouw bedrijf de oplossing voor biedt
  • Sluit af met een sterke slogan, een call-to-action of een concrete zoekvraag

Durf het ‘zakelijke’ los te laten
Krachtig je eigen verhaal vertellen in 60 seconden (meestal de duur van een pitch) leer je door te kijken naar goede voorbeelden (bekijk ter inspiratie mijn pitches bij Business Open en bij BNI), door te oefenen en door dingen uit te proberen. Laat het idee los dat het laten zien van je ervaringen, je persoonlijkheid of je kwetsbaarheid niet ‘mag’ in een zakelijke omgeving. We zijn allemaal mensen en houden ervan om geraakt te worden. Of dat nu in de bioscoop is, met een boek of bij een netwerkclub.

Ik begrijp dat dat eng is, maar door deze blog te lezen, toon je al aan dat je iets wilt veranderen. Heb dus het lef om het anders te doen, want alleen dan val je op! Ook in de zakelijke wereld.

Gouden tip!
Een laatste en belangrijke tip die geldt voor al je communicatie, dus ook voor pitchen: lach! Misschien had ik zelf ook een gespannen bekkie tijdens mijn pitches, maar ik neem het me wel altijd voor: lach en je hebt je publiek al voor de helft voor je gewonnen.

 

Ben jij geen fan van pitchen? Volg dan mijn training over pitchen met storytelling, waarmee jij snel verbinding maakt met je publiek.

 

PS: Wil je meer tips over hoe je met je communicatie gaat opvallen bij je ideale klant? Meld je dan aan voor de tips en je krijgt meteen mijn gratis stappenplan om je persoonlijke verhalen te koppelen aan je bedrijf.

Tot volgende keer!