Dit is het geheim van een pakkende webtekst

Jouw website wekt vertrouwen bij de lezer door iets persoonlijks te vertellen. Daarin zal de lezer zich herkennen en een ‘goed gevoel’ over jou krijgen. Als jij dan ook het probleem benoemt waar de lezer mee zit, én natuurlijk de oplossing biedt, zit je gebakken. Je maakte het af door een goede ‘call-to-action’. Dit is het geheim van een pakkende webtekst

Dit is het geheim van een pakkende webtekst: vertel jouw persoonlijke verhaal in jouw eigen woorden.
Behalve dat een fijn leesbare tekst vlot is met korte, actieve zinnen, heeft die ook een persoonlijk tintje (je kwetsbaar opstellen werkt altijd!) en is die geschreven in de taal die jij spreekt. Het beeld dat je uitstraalt op je website moet namelijk gelijk zijn aan hoe mensen je als persoon kennen.

Kort gezegd moeten de teksten op je website dus twee dingen doen:
1. Overtuigen
2. Aanzetten tot actie

Overtuigen doe je door iets te vertellen waarin de lezer zich herkent. Dat wekt vertrouwen. Als je vervolgens de oplossing geeft voor het probleem waar de lezer naar zoekt, zal die het gevoel krijgen: hier zit ik goed. Bewust zeg ik met gevoel, want beslissingen nemen we intuïtief, met onze buik.

Hoe schrijf ik zo’n tekst voor mijn website?
Het geheim van een goede tekst is dat die perfect beschrijft hoe jij bent en hoe je bedrijf is. Als je een eerlijke beschrijving geeft zonder poespas en met een persoonlijke noot, zullen mensen die jou zoeken je zeker vinden. Om terug te komen op dat gevoel: mensen zoeken naar aanknopingspunten en herkenning. Als jouw website die aanknopingspunten geeft, zal de bezoeker daar een goed gevoel bij hebben. Met als gevolg: ze willen jou!

Show, don’t tell
Dat betekent dat je boodschap er niet te dik bovenop moet liggen. Vette promotietaal om je product, dienst of werkwijze te ‘verkopen’ werkt zelfs averechts. Het volstaat om op je website te beschrijven en te laten zien in beeld waar jij mensen mee helpt en hoe je dat doet. Het is de belangrijkste les uit de journalistiek: ‘show, don’t tell’. Beschrijf dus situaties, voorbeelden, anekdotes, want díe zijn beeldend.

Aanzetten tot actie
Daarmee kom ik op het tweede doel van je website: de lezer aanzetten tot actie. Na het winnen van vertrouwen moet je het zo eenvoudig mogelijk maken om de lezer daadwerkelijk iets te laten doen. Dat kan zijn je product kopen, contact met je opnemen, of een mailadres achterlaten voor jouw e-book, gratis tips of ander ‘cadeautje’.

Heb je aanvullingen, voorbeelden of zie je het anders? Ik hoor je graag.

Illustratie: Xaviera Altena