Formule voor ontwapenende storytelling

Storytelling is hot in marketing. Want door het vertellen van verhalen speel je in op de emotie van de ander. Die emotie is belangrijk om verbinding te maken met je mogelijke klant, want pas als die door jou geraakt wordt, zal die daarna geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en het vertrouwen krijgen dat jij de oplossing hebt voor het probleem.

Jij bent al een storyteller.

Huh, ik? Ja, want je doet het de hele dag. Je vertelt verhalen aan je partner, je kinderen, je vrienden, je klanten, enz. Je vertelt wat je meemaakt, hoe je dat vond, wat het resultaat was.

‘Wat ik nu heb meegemaakt’
Je kent vast dat gevoel dat je iets meemaakt, waarvan je denkt: ik kan niet wachten om dit te vertellen aan die en die. Wat gebeurt er als je dit persoonlijke verhaal in geuren en kleuren vertelt aan bijvoorbeeld een vriendin of je man? Die vormt zich een beeld van wat je hebt beleefd. Mogelijk herkent die zich erin, of het raakt en dat zorgt dat voor verbinding.

Werk eerst aan je likeability
In zakelijke communicatie werkt het precies hetzelfde: daar deel je ook dit soort persoonlijke verhalen om verbinding te maken met anderen. Die verbinding heeft als gevolg dat je publiek je leuk gaat vinden. Persoonlijke verhalen hebben in elke situatie (of het nu een zakelijke setting of ergens anders) hetzelfde effect, omdat het altijd gaat om communicatie tussen mensen. En mensen kopen van mensen.

Je persoonlijke verhaal is de belangrijke eerste stap
Goed, met een persoonlijk verhaal vergroot je dus de kans dat de ander je leuk gaat vinden. Dat is onvoldoende om een deal te sluiten, maar wel de eerste belangrijke stap. Want pas als mensen jou leuk vinden, staan ze open voor de boodschap uit je bedrijf. Met andere woorden, met een persoonlijk verhaal open je het hart van de ander, zodat die meer van je wil weten. Dan kan je ook vertellen over je bedrijf zonder dat het pusherig overkomt.

Na de warming up kun je knallen
De boodschap uit je bedrijf kunnen verschillende dingen zijn: je filosofie, een dienst of een product, je missie, je why; wat je je publiek ook wil meegeven vanuit commercieel oogpunt. Je hebt ze namelijk warm gemaakt door het persoonlijke verhaal; het is zonde als je die kans niet grijpt om je bedrijf in de kijker te spelen. Om het helemaal af te maken, sluit je af met een call to action: een vraag, een oproep of een aanbieding.

Als ik dit in een formule stop, ziet die er zo uit:

Waarin je persoonlijke verhaal dus ontwapenend werkt. Het effectieve zit in het tweede en derde deel van de formule: nadat je je publiek hebt opgewarmd, breng je je bedrijfsboodschap met call to action.

Gebruik deze communicatieformule altijd!
Het mooie van deze formule is dat je ‘m kan toepassen in al je zakelijke communicatie. Als opbouw van

  • een blog
  • een vlog of video
  • een pitch
  • een bericht op social media

Voor alles geldt dat je met een openhartig, persoonlijk verhaal de aandacht pakt en je publiek opwarmt voor de bedrijfsboodschap die je eigenlijk wilt vertellen: zit je met dit probleem? Ik los het op en daarvoor moet je dit doen (call to action).

Wil je aan de slag met deze storytellingformule in je zakelijke communicatie? Download het gratis Stappenplan voor Zakelijke Storytelling