Ben jij echt het gezicht van je bedrijf?

Ben jij al echt het gezicht van je bedrijf? Daarmee open ik de video. Kortom, koppelen mensen jou als persoon aan je bedrijf? En andersom? Dat bereik je door letterlijk je gezicht te laten zien, offline en online.

Gisteren dronk ik thee met een zelfstandig professional die ik nog niet goed kende. Bijna het eerste dat hij zei was: “Je bent wel heel actief op LinkedIn, ik zie van alles van je voorbij komen.”

Grappend vroeg ik hem of hij mijn hoofd al zat raakte door al die berichten. “Nee”, zei hij gelukkig snel, “want je doet het op een leuke manier. Niet op een manier van ‘kijk mij eens dit en dat doen’.”

Hoewel anderen me wel vervelend zullen vinden (dat gebeurt ongetwijfeld), geloof ik er heilig in dat je regelmatig in beeld moet komen, zodat mensen je zien en onthouden. Zeker als je zelf je dienst of product bent, zoals coaches, adviseurs of fotografen, is het belangrijk dat jij zichtbaar bent als persoon achter je bedrijf. Mensen zien nu eenmaal graag andere mensen in plaats van logo’s, voorwerpen of stockfoto’s.

Door letterlijk je gezicht te laten zien, krijgen anderen sneller het gevoel dat ze je kennen en een band met je hebben. Pas als je door die band het vertrouwen hebt gewonnen, kunnen zij jouw klant worden. En zo lang je in beeld komt met het delen van je kennis of  het laten zien van je toegevoegde waarde in combinatie met een persoonlijk verhaal, ga je niet vervelen.

Als je actief bezig bent met jezelf profileren neem je je bedrijf serieus.

Kom dus met je gezicht in beeld op je website en op social media: op foto’s en in video’s. Vind je dat lastig? Je bent lang niet de enige. Ik zie steeds dezelfde bezwaren terugkomen als het gaat om met ‘je kop in beeld’ te komen. Mijn top-3:

1. ‘Ik ben bescheiden’

Waarom zou ík met mijn kop in beeld moeten?, vraag je je af. Het gaat in tegen je bescheiden aard om jezelf regelmatig te fotograferen of te filmen en om het resultaat online te gooien. Misschien ben je bang voor wat anderen denken als jij pontificaal aanwezig bent op sociale media. ‘Die ziet zichzelf wel erg graag’, kunnen ze denken. Maar dat is een aanname, je wéét niet wat anderen denken.

Ik zie het zo: als je actief bezig bent met jezelf profileren, neem je je bedrijf serieus. Je gelooft zo sterk in je bedrijf dat iedereen dat mag/moet weten. En dan is het alleen maar slim dat je dat doet op de effectiefste manier van personal branding: word letterlijk het gezicht van je bedrijf. Dan respecteer je jezelf als ondernemer, want je pakt je kans om professioneel te groeien.

2. ‘Ik durf niet’

Ik geef het meteen toe: het is spannend om foto’s en video’s online te zetten als je een bescheiden mens bent. Je gaat uit je comfort zone. Zeker met video, want dan zien mensen je bewegen en horen ze je praten! Toch zijn dat juist de redenen dat mensen graag video’s bekijken. ‘Er praat een mens tegen me en in het gunstigste geval is dat een leuk mens en heeft die iets interessants te vertellen.’

Als je gaat oefenen met jezelf op beeld zetten en dat online plaatsen, went het vanzelf. Zeker als je de positieve effecten gaat merken. En schoonheidsfoutjes, zoals versprekingen, een windvlaag of een bad hair day maken je alleen maar sympathiek. Niet perfect, dus sympathiek.

3. ‘Ik maak er geen prioriteit van’

Je ziet andere zelfstandig professionals al volop in beeld komen op hun website, social media en nieuwsbrieven. Ondanks dat je weet dat dit een waardevolle en makkelijke manier van personal branding is, geef je het geen prioriteit. Het klopt dat je het maken van een foto of het opnemen van een video moet organiseren. Je moet er tijd voor maken. Maar als je het eenmaal prioriteit geeft, is een foto maken en op social media zetten zo gepiept.

Een video kost meer tijd, behalve als je één take maakt en die meteen plaatst. Het geeft niets als het beeld wat te donker is, er geroezemoes klinkt op de achtergrond of als de intro of outro rommelig is. Iedereen snapt dat een spontaan filmpje niet perfect kan zijn. Maar je dóet het wel! Je bent met je kop in beeld  en daarmee in de kop van alle kijkers.

#kopinbeeld

Ik moedig je aan om vandaag te beginnen met ‘Word het gezicht van jouw bedrijf’. Maak een foto of een korte video waar je bent of wat je aan het doen bent. Er geldt maar 1 regel: zorg dat je zelf in beeld bent! Gebruik #kopinbeeld in je berichten op social media om elkaar te motiveren.

Je bent met je kop in beeld en daarmee in de kop van alle kijkers.

Zet ‘m op en denk ik aan mij als je iets plaatst: ik vond het eerder ook spannend.