Veelgestelde vragen

Natuurlijk heb je vragen. Hier vind je vast een aantal antwoorden. Heb je andere vragen? Aarzel niet, en stel ze me.

Hoezo een schrijver inhuren?

Goed schrijven is een vak. Om de lezer in tekst te overtuigen dat jij de oplossing bent voor zijn of haar probleem, speel je in op gevoel. Als die letterlijk een ‘goed gevoel’ bij je krijgt, ontstaat vertrouwen. Inspelen op gevoel doe je door jouw liefde voor je vak over te brengen, maar dat is lastig. Als ik jou interview, haal ik precies díe rake elementen uit jouw verhaal die de lezer wil horen als die een oplossing zoekt.

Mijn teksten voor jou zijn persoonlijk en effectief zonder zoet worden. Met volle aandacht schrijf ik jou tevoorschijn. Ze maken dat de lezer een band met je krijgt, en daarmee ook vertrouwen in je product of dienst. En dan kun jij ook je eigen tarieven vragen.

Wat is de toegevoegde waarde van Jouw Verhaal in Jouw Taal?

Het geeft rust als vastligt waarom je doet wat je doet en wie je daarmee van dienst bent. Je durft daardoor makkelijker keuzes te maken in je communicatie: hoe profileer ik me? Door scherpere keuzes trek je minder klanten aan, maar ben jij voor hen precies de persoon die ze op dit moment nodig hebben. Die klanten wil je bereiken, want ze zijn net zo leuk als jij en betalen zonder morren het bedrag dat jouw dienst kost.

Waarom lukt het schrijven me niet zelf?

Het is niet je vak. Flauw antwoord misschien, maar het opsporen van het mooiste verhaal en dat op jouw manier opschrijven is mijn vak. Schakel me dus in als je wilt dat jouw verhaal de kwaliteit heeft die je zelf levert in een ander vakgebied. Want dit is wat er waarschijnlijk gebeurt als je zelf je tekst (wil) schrijven:
– Je hebt niet de rust om ervoor te gaan zitten
– Je weet niet wat je moet schrijven
– Je weet niet hoe en waar je moet beginnen
– Je doet er eindeloos over, want je laat steeds ander werk voor gaan
– Als je uiteindelijk iets hebt geschreven, ben je niet tevreden

Als je mij inhuurt, stel ik je de juiste vragen voor de informatie die ik nodig heb. Terwijl jij vervolgens je eigen werk doet, schrijf ik binnen no time jouw unieke verhaal.

Wat maakt jou anders dan de rest?

Ik heb een eigen filosofie over personal branding: als je het lef hebt om je persoonlijke verhaal te vertellen in je eigen taal (vermijd clichés, jargon en ambtelijke taal) is dat je effectiefste marketinginstrument. Deze ingrediënten heb je al in huis, maar het vraagt lef om het anders te doen dan anderen.

Ik schrijf dus niet ‘zomaar’ het verhaal op wat je vertelt, maar ik zoek ook echt naar wat jou anders maakt. Dat verwerk ik in teksten die inspelen op gevoel, zodat de lezer letterlijk ‘een goed gevoel’ en een band met je krijgt.

En als het nodig is, geef ik je een peptalk over wat je zo bijzonder maakt en waarom het belangrijk is om dat ook in de teksten te zetten. Ook al is het eng (dat vind ik nog steeds, maar het werkt zo goed om de ideale klant te vinden!).

Wat is jouw manier van werken?

Als ik voor je aan de slag ga, gaan we eerst zo’n twee uur kletsen. Om jouw unieke verhaal te vertellen in jouw taal is het nodig dat ik je goed leer kennen. Daarna ga ik voor je schrijven, maar dat is een proces. Als ik wat teksten heb geschreven, laat ik je ze lezen: hoe vind je de stijl, de toon, de woordkeus? En mijn belangrijkste graadmeter: herken je jezelf erin?
Zo ja, dan ga ik door in deze stijl met de andere teksten. Als die klaar zijn, doe ik nog één correctieronde. Dat kan ook als de teksten online staan: op je website of op je LinkedIn-profiel.

Wat als ik niet tevreden ben?

Als je niet tevreden bent over mijn teksten voor jou pas ik ze aan, zodat je je er wél in kunt vinden. Dat laatste blijft regel nummer 1: de tekst is ‘goed’ als jij je er helemaal in terugziet. Ongeacht welke ‘darlings’ ik ervoor moet killen (in de journalistiek is ‘kill your darlings’ een veelgebruikte uitspraak als je pareltjes van zinnen moet schrappen of briljante formuleringen de tekst nét te lang maken).

Hoe lang duurt dit traject?

Afhankelijk van welk pakket je kiest, duurt het traject tussen de 2/3 weken tot 7/8 weken.

Welke extra kosten kan ik verwachten?

We spreken vooraf een totaalprijs af. Als de opdracht tussentijds niet verandert ten opzichte van de eerste briefing komen er geen extra kosten bij. Dat gebeurt wel als de klus wordt uitgebreid met extra teksten (voor meer webpagina’s dan vooraf afgesproken) of een extra opdracht. Bijvoorbeeld het schrijven van blogs, het geven van schrijftips of een training ‘Hoe gebruik ik LinkedIn?’.

Wat krijg ik allemaal?

Pakkende persoonlijke teksten die inspelen op emotie bij de lezer. Daarmee ga je opvallen & overtuigen. Het is bovendien de basis voor je eigen personal branding: jij bent je effectiefste marketing. Dat geldt ook voor grotere bedrijven, want elk bedrijf heeft een identiteit.
Ook krijg je mijn creativiteit in de vorm van een pakkende kopregel op LinkedIn, oneliners voor je website (weg met de clichés!) en ideeën voor je online marketing.

Wanneer kunnen we beginnen?

Meestal kan ik binnen 2/3 weken met je aan de slag.

Waarom is een verhaal over mij zo belangrijk?

Bezoekers van je website of LinkedIn-profiel willen jóu leren kennen, voordat ze zaken met je doen. Zeker als je zelf je product of dienst bent, is een klik hebben met je klant noodzakelijk voor een geslaagde opdracht. Die klik vinden doe je door persoonlijk te zijn in je communicatie. Vertel persoonlijke dingen, zoals je interesses, dromen en wat je doet op een vrije dag. Daarmee geef je de ander aanknopingspunten om iets van je te vinden: ‘die is leuk’, ‘wat een mooie ambities’ of ‘wat een rebelse mening’.

Kortom, je bouwt een band op met de lezer en daaruit volgt vertrouwen en de ‘koop’.

Wat is het belang om mijn persoonlijkheid te laten zien?

Jouw verhaal is hét startpunt voor al je communicatie, omdat dit jouw filosofie, missie en visie verwoord in jouw taal. Dat maakt het professioneel, persoonlijk en praktisch: jouw uniekheid en bevlogenheid vang ik in woorden.

Waarom zou ik Lindemarie als professional inschakelen?

Succesvol aan je bedrijf bouwen doe je samen met anderen. Een buitenstaander met frisse blik stelt je ‘vervelende’ kritische vragen die je dwingen (opnieuw) naar jezelf en naar je bedrijf te kijken. Een professional inschakelen is een investering die je tijdswinst, een aangescherpt bedrijfsconcept en een fijne samenwerking oplevert. Je verhaal door mij laten schrijven, scheelt je dus tijd, frustratie en twijfels. Maak het jezelf makkelijk; laat je interviewen door mij en ik bundel, filter en schrijf.

Wat als ik dichtklap tijdens het gesprek?

Het is me nog nooit bij een klant overkomen, maar als je dichtklapt tijdens het gesprek nemen we een pauze. Mocht je daarna nog niet genoeg op je gemak zijn om het gesprek verder te voeren, maken we een nieuwe afspraak.

Wat als we niet klikken?

Als we in onze samenwerking toch niet goed blijken te klikken, maken we dat in ieder geval bespreekbaar. Het hoeft de samenwerking niet meteen te beïnvloeden, maar laten we op dat moment bespreken of we de opdracht afmaken of afbreken. Dat hangt af van de duur van de opdracht en hoe ver we zijn in het traject. Als we de opdracht stoppen, ga ik er vanuit dat we de financiële afwikkeling op een volwassen manier oplossen.

Wat als ik niet blij ben met het resultaat?

Ondanks de correctierondes die in het traject zitten, kan het zijn dat je niet blij bent met het uiteindelijke resultaat. Dan herschrijf ik de tekst nog eens op basis van jouw feedback, want ik wil graag dat je je helemaal in de tekst kan vinden.

De kern van mijn bedrijf heb ik nog niet helder, kan ik wel bij je terecht?

Het kan zijn dat je het een beetje warm krijgt bij de vraag: wat is de kern van jouw bedrijf? Grote kans dat je er dan nog niet uit bent. Dat je twijfelt aan je concept, voor wie je wilt werken en wat je precies voor waarde toevoegt voor klanten. Het is dan een stap te ver om met mij te kijken naar je profilering, want ik ben geen businesscoach. Ik ken een paar goede, kom daarna gerust terug.