Kom qua zichtbaarheid uit de kast

Zichtbaarheid is hot. Zo zichtbaar als ik het laatste jaar ben, was ik eerder nooit. Pas ergens in de loop van 2017 kwam ik helemaal los. Het is zo geweldig om iets neer te zetten waar je zelf helemaal achter staat en om dan te merken wat het doet bij anderen. Dat gun ik iedere ondernemer. Bovendien is het een must om van je bedrijf een succes te maken.

“Ik zie je lekker vaak voorbij komen op LinkedIn”, zeggen mensen vaak als ik ze live spreek. Dat klopt. En ik geniet ervan. Maar dat is niet altijd zo geweest. Ik ben pas anderhalf jaar uit ‘de kast der zichtbaarheid’, waar ik toen over blogde.

Belemmerende stemmen over zichtbaarheid
Ik had namelijk de overtuiging dat als je jezelf nogal profileert dat je dan zelfingenomen bent, dat je je op de borst klopt en jezelf héél wat vindt. Met dat soort mensen wilde ik me niet identificeren. Ik had mijn coach Harriëtte van Rijssel nodig om daarvan los te komen. Ik heb van haar geleerd dat ik die etiketten erop had geplakt en dat dat helemaal niet klopte. Dat jezelf profileren eigenlijk een verantwoordelijkheid is als je van je bedrijf een succes wilt maken.

Dit is killing voor jezelf laten zien
Maar dat is nog vaak de uitdaging voor ondernemers. Jezelf laten zien, laten zien wat je in huis hebt qua kennis, qua vaardigheden en qua persoonlijkheid. Ze vinden het spannend om dit zo naar buiten te brengen, want wat vinden anderen ervan? Ik ben er inmiddels achter dat het echt killing is voor jezelf profileren als je je gaat afvragen: ‘Hoe kom ik over? Wat vindt de ander?’ Dan ga je jezelf in bochten wringen en dan ben je jezelf niet meer. En dat is zonde.

Voorpret over de napret
Inmiddels geniet ik er dus van om content te maken, om dat online te plaatsen en om dan te kijken wat er gebeurt. Ik heb voorpret over de napret. Wat de reacties zijn, welke mensen ik nieuw ga leren kennen en misschien wel welke klanten eruit rollen. En dat is supergaaf. En dat kan jij dus ook. Want ik was zoals jij dus jij kan ook worden zoals ik. Dat is wat ik wil zeggen.

Herken je je in mijn verhaal en wil je ook uit de kast komen qua zichtbaarheid? Kom dan naar mijn trainingen over verbinding maken met je klant met storytelling om eruit te komen 🙂