‘Kritiek krijg je toch wel’

‘Doe wat je hart je ingeeft. Kritiek krijg je toch wel.’ Deze regel uit de film De Dirigent die ik gisteren zag is me het meest bijgebleven. Het is precies wat ik ondernemers wil meegeven als het gaat om jezelf zichtbaar maken. Aangezien je nooit iedereen kan plezieren, maak jezelf dan zichtbaar op jouw manier: vertel jouw verhaal in jouw taal.

Ik doe het veel te weinig, films kijken in de bioscoop. Terwijl ik er zo van houd. Heerlijk om voor twee uur ‘vast te zitten’ in die donkere zaal in een lekkere stoel en je hoeft niets anders dan meegaan in het verhaal. Naast me zit mijn moeder en samen kijken we naar Antonia Brico; de Nederlandse dame die in New York woont en haar droom najaagt: dirigent worden.

Tenenkrommend
Niet gemakkelijk, want Antonia leeft in de jaren twintig van de vorige eeuw en is een vrouw. Dat laatste maakt dat ze uitgelachen wordt door gevestigde musici; hoe haalt een vrouw het in haar hoofd om te dénken dat ze en orkest met honderd man – letterlijk – aankan? Tenenkrommend en pijnlijk.

Girl power
Gelukkig laat Antonia zien over hoe veel girl power ze beschikt- ruim voordat de Spice Girls het riepen. Haar droom staat vast. Ze laat iedereen die haar tegenwerkt links liggen en vindt altijd op het juiste moment iemand die haar steunt. Goh, het lijkt wel op ondernemen.

Je hart klopt altijd
Cruciaal in haar strijd om een succesvolle dirigent te worden is de ontmoeting met Eleanor Roosevelt. Die bevestigt wat Antonia altijd al wist: volg je hart, want dat klopt altijd. En zuurpruimen blijven bestaan, net als jaloerse concurrenten. Of mensen die niet lekker in hun vel zitten en het je daarom niet gunnen dat je opstijgt en succesvol en gelukkig rondvliegt. Wat je dus ook doet, iedereen zal er altijd íets van vinden, positief of minder positief.

Hoe kom ik over?
‘Doe wat je hart je ingeeft. Kritiek krijg je toch wel.’ Dát is wat Eleanor Roosevelt zei tegen Antonia. En dat is precies wat ik wil zeggen tegen alle ondernemers die hun bedrijf zichtbaar willen maken, maar het niet doen. Omdat ze onzeker zijn over:
– wat ze delen
– hoe ze het delen
– of ze iets te melden hebben
– wie er op hen zitten te wachten
– hoe ze overkomen op anderen.

Je eigen manier van profileren is zó belangrijk
Die laatste is killing voor jezelf en je bedrijf zichtbaar maken. Zo lang je je afvraagt wat anderen van je vinden, ben je niet vrij om jouw verhaal te vertellen in jouw taal. Terwijl je eigen manier van zichtbaar worden zo belangrijk is in je profilering om drie redenen:
1. Mensen kopen van mensen. Specifieker, van mensen die ze leuk vinden en waarin ze het vertrouwen hebben dat die hun probleem oplost.
2. Mensen prikken erdoorheen als je niet echt bent; ze willen juist graag jóu zien, inclusief rafelrandjes, versprekingen en bad hair days.
3. Je kan je pas onderscheiden als je je eigenheid in je marketing stopt. Stop dus met doen ‘hoe anderen het doen’ en kies je eigen manier.

Gouden tip
Mijn gouden tip als je jouw eigen manier wilt ontdekken: maak content die je zelf leuk vindt. Dat klinkt te makkelijk, maar als jij het leuk vindt om te maken, vinden mensen die op jou lijken (hint: jouw ideale klant) het tof om te lezen of kijken.

Word dus de Antonia Brico van jouw vakgebied en doe wat je hart je ingeeft. Want kritiek krijg je toch wel.

Heb je zin om met mij te sparren over wat jou uniek maakt en wat je dus kan inzetten in je marketing? Maak hier een afspraak