Je wilt een vlog maken

Je bent ondernemer en om je heen zie je collega’s vlogs of video’s maken. Ze profileren zich daarmee snel en makkelijk online. Dat knaagt aan je, want je weet wat voor impact video heeft voor je bedrijf.

Regelmatig een vlog maken; dat wil je dus ook! Voor je website, voor social media en voor emailmarketing.

Dat is een goed idee, want video werkt supergoed om snel mensen te laten zien wat jij in huis hebt.

En als jij achterblijft met vlogs maken, zien mensen in plaats van jouw toffe bedrijf, vooral je collega’s. Sterker nog, ze gaan kopen bij je collega’s, want jij bent niet ‘in beeld’. Letterlijk en figuurlijk. Je loopt dus omzet mis, terwijl je misschien zelfs beter bent in je vak!

De voordelen van een vlog maken

  1. Mensen zien hoe je beweegt en doet
  2. Mensen zien je uitstraling
  3. Mensen horen je stem; klank, intonatie, tempo

Kortom, mensen leren je in 1-2 minuten meteen beter kennen dan via een blog of een foto, want ze zien het totaalplaatje. Dat vinden mensen interessant en prettig, want we kijken en luisteren graag naar andere mensen. Doe daar je voordeel mee als ondernemer; maak regelmatig een vlog!

Tja, makkelijker gezegd dan gedaan. Zelf ben je misschien niet zo dol op jouw ‘totaalplaatje’. Video kan best confronterend zijn, want je ziet en hoort jezelf zoals je jezelf nooit hoort en ziet. Dat klopt, daarover schreef ik deze blog. Het is alleen géén reden om er niet aan te beginnen.

Verhalen bepalen jouw gunfactor

Opvallen in vlogs op jouw eigen sympathieke manier doe je door verhalen te vertellen: storytelling. Jouw persoonlijke verhalen om precies te zijn, want die zijn je effectiefste zakelijke marketing. Alleen daar wringt de schoen, want je vraagt je af of je wel iets nieuws te vertellen hebt. Het antwoord is duidelijk:

Ja dus!

Want doordat jíj het vertelt, is het nieuw. Jouw blik, jouw energie en jouw persoonlijkheid maken het nieuwe informatie.

Jouw verhalen bepalen dus hoe hoog je gunfactor is.

Openheid is je kracht in storytelling

Kortom, je gunfactor groeit mee met de mate waarin je je open en kwetsbaar opstelt. Je open en kwetsbaar opstellen is niets meer dan laten zien dat je een mens bent. Een mens met emoties, gevoel en behoefte aan verbinding met anderen. Je willen verbinden met anderen stopt niet in een zakelijke omgeving. Hoe meer je dat doet, hoe meer deze mensen jouw klanten worden.

Jij hebt honderden verhalen
Je hebt je verhalen allemaal bij je, het zijn er honderden. Af en toe popt er eentje op; als je een bepaalde geur ruikt, je leest of hoort iets wat je zelf hebt meegemaakt of je ziet een oude bekende. Een kleine aanleiding trekt ergens in je hoofd een la open met jouw verhaal. Een klein of groot verhaal, dat maakt niet uit. Altijd is het typisch jou.

En daar zijn we naar op zoek: typische dingen die we bij een ander herkennen, die ons ontroeren, raken of intrigeren.

We willen entertainment!
Verhalen zijn aanknopingspunten, waarmee we ons wel of niet met een ander verbinden. Dan maakt het niet uit of we die verhalen lezen in een boek, bekijken in de bioscoop of ernaar luisteren bij een netwerkbijeenkomst. Wij mensen willen geëntertaind worden met verhalen, altijd. Daarom is storytelling hét middel in zakelijke communicatie waarmee je fijne klanten vindt.

Je gunfactor groeit mee met de mate waarin je je kwetsbaar opstelt.

Persoonlijke verhalen vertellen; hoe moet dat?

Zoals ik schreef: je hebt ze al bij je. Het is nog een kwestie van lef om ze te gaan delen. Als je de moed hebt om je kwetsbaar op te stellen, bereik je een wauw-effect bij de ander. Die zal sowieso respect hebben voor wat je vertelt, ongeacht wat die van de inhoud vindt. En jij staat met 1-0 voor.